Resultaten 1 tot 1 van de 1

Onderwerp: Dankbaarheid jegens Allah

Alhamdulilah hassan's Avatar
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    20

Dankbaarheid jegens Allah

Dankbaarheid jegens Allah

Door Broeder Yahlah ya Adel Ibrahim, vertaald door Amira voor AlMutaqqun.tk

"Dit is omdat Allah nooit een gunst die Hij een volk heeft bewezen zal veranderen totdat zij, wat in hun hart is, veranderen. En voorzeker Allah is Alhorend, Alwetend." {8:53}

Dit is één van de manieren waarop Allah met Zijn dienaren omgaat, Hij heeft de omstandigheden van de mens direct aan hun geloof verbonden. Als zij hun geloof veranderen, zal Allah hun omstandigheden veranderen. Allah zal hun veiligheid en onderhoud vervangen door angst en veiligheid en onderhoud zijn twee van Allah's grootste gunsten. Allah zegt in de Qur'an:

"Laten zij derhalve de Heer van dit Huis aanbidden. Die hen van voedsel tegen honger heeft voorzien en van vrees bevrijd." {106:3-4}

Suhaib ibn Sinan heeft overgeleverd dat de Profeet heeft gezegd:

"Hoe opmerkelijk is het geval van de gelovige! In alles zit voor hem het goede, maar dit geldt voor niemand behalve in het geval van de gelovige. Wanneer de gelovige iets goeds ontvangt, is hij Allah dankbaar en krijgt een beloning. En wanneer hem iets ongelukkigs overkomt, ondergaat hij dit geduldig, waarvoor hij (ook) beloond wordt." {Fiqh as-Sunnah, vol.4, p.1.}

Wat is Dankbaarheid?

In de islamitische terminologie is dankbaarheid de erkenning van het feit dat Allah de enige Schenker van gunsten is, en volledige overgave aan Allah op een manier die erkenning garandeert. De gunsten van Allah zijn eindeloos en ontelbaar. Allah zegt in Zijn Boek:

"En als gij de gunsten van Allah telt, zult gij ze stellig niet kunnen opsommen." {14:34}

"Welke zegeningen gij ook ontvangt, zij komen van Allah." {16:53}

Hoe kan een dienaar (Abd) Allah bedanken?

De dienaar kan Allah op vele manier bedanken zoals:

Knielen voor Allah, wanneer de dienaar een zegening van Allah ontvangt of wanneer Allah hem redt van een ramp. De Boodschapper van Allah (salAllahu alaihi wasallam) knielde voor Allah wanneer hij iets fijns ontving of wanneer hij goed nieuws te horen kreeg. Deze knieling heeft als enige doelwit dank betuigen aan Allah, de Schenker van gunsten en voordelen die de dienaar ontvangt. [Zie Fiqh as-Sunnah door Sayyid Sabiq (Engelse vertaling) vol.2, p.45)

Abdur-Rahmán ibn 'Auf verhaalt dat de Boodschapper van Allah (salAllahu alayhi wasallam) eens naar buiten ging en dat hij hem volgde totdat hij een palmtuin binnen ging en neerknielde. Zijn knieling duurde zo lang dat Abdur-Rahman vreesde dat Allah zijn ziel had weggenomen. Abdur-Rahman ging naar hem toe en hij keek omhoog en zei: "Wat is er Abdur-Rahman?" Abdur-Rahman vertelde wat er gebeurd was en de Profeet zei: "Gibra'el kwam bij me en zei: 'Zal ik je heugdelijk nieuws brengen? Allah zegt tot jou; Degene die voor jou bidt, Ik bid voor hem. Degene die jou groet, Ik groet hem.' Daarom kniel ik uit dankbaarheid voor Allah." [Ahmad & Al Hakim, sahih volgens de criteria van al Bukhari en Muslim]

Allah bedanken in woorden: De meerderheid van de geleerden is het er over eens dat als een dienaar Allah niet bedankt voor de gunst die hij heeft, deze gunst weg zal gaan en misschien wel nooit meer terug komt. Allah's Boodschapper (salAllahu alayhi wasallam) heeft gezegd: "Het is mooi als een gelovige Allah prijst en bedankt wanneer hem iets goed overkomt, en Allah prijst en geduld toont wanneer hij getroffen wordt door een beproeving. De gelovige wordt beloond voor alles, zelfs voor de hap die hij naar de mond van zijn vrouw brengt." [Bayhaqi in Shu'ab al-Iman. Sunan at-Tirmidhi nr. 1733. Zie ook Sahih Muslim 7139]

Praten over de gunsten die Allah hem heeft geschonken. Dit is omdat het verbergen van de gunsten van Allah ondankbaar is. Allah zegt in de Qur'aan: "Willen zij dan in valse dingen geloven en de gunst van Allah verloochenen?" {16:72} Ibn Kathir zegt dat het ontkennen van de gunsten van Allah het verbergen van zijn gunsten betekent of ze aan anderen dan Allah toeschrijven.

Overgeleverd door Zaid bin Khalid Al Juhani: De Profeet leidde ons in het Fajr gebed in Hudaibiya na een regenachtige nacht. Bij het beëindigen van het gebed, richtte hij zich tot de mensen en zei, "Weten jullie wat jullie Heer heeft gezegd (geopenbaard)?" De mensen antwoordden, "Allah en Zijn Boodschapper weten het beter." Hij zei. "Allah heeft gezegd, 'Deze ochtend zijn sommige van mijn slaven ware gelovigen gebleven en anderen zijn niet-gelovigen geworden; degene die zeiden dat de regen aan de Zegeningen en de Barmhartigheid van Allah te danken waren hadden geloof in Mij en ongeloof in de sterren, en degene die zeiden dat het geregend dat dankzij een bepaalde ster hadden geen geloof in Mij maar geloof in die ster." [Sahih al-Bukharie 1:807]

Mensen in nood helpen. Het wordt vermeld in een hadith van de Profeet Mohammed (salAllahu alayhi wasallam) dat: "Als de gunsten van Allah aan een dienaar toenemen, zo zal de behoefte van de mensen aan diensten van de begunstigde persoon toenemen. Als de dienaar deze behoeftes negeert, zullen de gunsten weggehaald worden." [Ibn Hibban]

"Als iemand een wees over het hoofd aait omwille van Allah, zal hij gezegend worden voor elke haar waarover zijn hand heeft gestreken; en als iemand een weeskind goed behandeld onder zijn verzorging, hij en ik zullen zoals deze twee zijn in het Paradijs," twee vingers samenvoegend." [Sunan at-Tirmidhi nr. 4974]

© AlMutaqqun.tk
    Laatst gewijzigd door hassan; 08-04-14 om 10:58.

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Dankbaarheid jegens het geloof
    Door Moe'tasima in forum De vrouw in de Islam
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 16-12-07, 14:50
  2. Oprechtheid jegens Allah
    Door Oem_Nisa in forum Algemene informatie over islam
    Reacties: 0
    Laatste Bericht: 18-10-07, 11:22
  3. Dankbaarheid
    Door Jamal in forum Hadith
    Reacties: 1