Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 33

Onderwerp: Iemand weigert schuld terug te betalen

Senior Risala Member
    Ingeschreven
    Apr 2010
    Reputatie Macht
    12
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Saadia Bekijk Berichten
    Allahouma Ameen...

Ik denk dat ik het maar opgeef met deze persoon. Allah swt is mijn getuige en iedereen wordt beloond en gestraft voor zijn daden..

Jammer dat men de ernst niet inziet dat ze gewoon een behoorlijke verantwoordelijkheid hebben als geld lenen van anderen en niet teruggeven..

Het ergste vind ik niet eens dat ik het heb uitgeleend. Als ik wist dat ze het niet hadden, dan zou ik het niet erg vinden. Maar wetend dat ze het wel hebben en er ook mee showen en bewust liegen en bewust leugens over mij verzinnen.. dat neem ik ze zeer kwalijk.

Dat laatste heeft me enorm veel pijn gedaan. Ik begreep niet waarom men leugens over mij verzint terwijl ik die persoon gered heb uit zijn/haar situatie.. en dit is mijn dank?? Ik ben er echt een hele lange tijd ziek en boos over geweest, waarom iemand zo gewetenloos kan zijn....
    Salaam lieve zuster,

Ik zou zeggen laat het over aan Allah subhana wa ta3ala en dan kun je met een gerust hart verder jouw leven leiden.
    Moge ALLAH jou rijkelijk belonen voor het feit dat jij deze mensen uit het "vuur" heb geholpen.
    Hij ziet alles, Hij hoort alles en Hij weet alles.

liefs
    sawdae
    لاحول ولاقوة الا بالله

Junior Risala Member
    Ingeschreven
    Jul 2009
    Reputatie Macht
    0
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sawdae Bekijk Berichten
    Salaam lieve zuster,

Ik zou zeggen laat het over aan Allah subhana wa ta3ala en dan kun je met een gerust hart verder jouw leven leiden.
    Moge ALLAH jou rijkelijk belonen voor het feit dat jij deze mensen uit het "vuur" heb geholpen.
    Hij ziet alles, Hij hoort alles en Hij weet alles.

liefs
    sawdae

Je hebt helemaal gelijk!! Djazakoum allah allemaal voor jullie reacties.

Senior Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2010
    Reputatie Macht
    10
    Ik zou zeggen laat het zitten... khair insha Allah..

Geld is de viezigheid van doenya... we hebben er uiteindelijk niks aan..

Zij weten dat ze een lening hebben gedaan, en dus een schuld hebben die ze moeten terugbetalen..

Doen ze dit niet hebben ze een probleem met Allah Soebhanahoe wa Ta'ala..

Jij daarentegen zou ik willen adviseren het niet meer terug te vragen, aangezien na je meerdere pogingen.. en op Allah te vertrouwen en het aan Hem over te laten..

Senior Risala Member
    Ingeschreven
    Sep 2011
    Reputatie Macht
    9
    Kleine advies daarnaast:

Het wordt geadviseerd dat men op papier zet, wat die uitgeleend heeft en in welk termijn die het terug krijgt.. Dit klinkt allemaal zeer formeel enzovoorts, maar het is blijkbaar nodig deze tijd..

Aktes opstellen brengt vele voordelen met zich mee en voorkomt dit soort nare situaties. Laat de persoon die de schuld opzich neemt, de termijn opstellen en laat hem/haar op het eind een paraaf zetten.. Eventuele getuigen erbij is ook niet verkeerd.

Desondanks!!!!!!

Is vergeven een prachtige eigenschap !

Wallahu a3lam..

Wasalaam wa3laikom warahmatoe'Allahi wabarakatoeh

Ultra Risala Member OegtNajat's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2009
    Reputatie Macht
    21
    Is een mooie tip, maar wat wil je dan doen?

Er mee naar de incasso stappen???

Senior Risala Member
    Ingeschreven
    Sep 2011
    Reputatie Macht
    9
    haha, als dat toch is zou kunnen..

Nee.. incasso zal hier geen rol in spelen..

Daarentegen zal wel zwart op wit staan, wat het verschuldigde bedrag is en in welke termijn(en) het zal moeten worden afbetaald.. Mocht de schuldenaar opeens last hebben van een korte termijn geheugen herinner je hem/haar aan het contract en eventueel aan de getuige(n)! Zodoende is het bewijs glashelder.

Als de schuldenaar toch blijkt te weigeren, dan is Allah, de BESTE die kan Oordelen!

Maar meestal wordt er geld uitgeleend natuurlijk aan mensen die je al redelijk 'kent'.

Je geeft niet zomaar bijvoorbeeld 2.000 euro aan iemand die je maar één keer in je leven hebt gezien.. lijkt me logisch..

Wallahu a3lam.

Ultra Risala Member OegtNajat's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2009
    Reputatie Macht
    21
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Broederrr Bekijk Berichten
    haha, als dat toch is zou kunnen..

Nee.. incasso zal hier geen rol in spelen..

Daarentegen zal wel zwart op wit staan, wat het verschuldigde bedrag is en in welke termijn(en) het zal moeten worden afbetaald.. Mocht de schuldenaar opeens last hebben van een korte termijn geheugen herinner je hem/haar aan het contract en eventueel aan de getuige(n)! Zodoende is het bewijs glashelder.

Als de schuldenaar toch blijkt te weigeren, dan is Allah, de BESTE die kan Oordelen!

Maar meestal wordt er geld uitgeleend natuurlijk aan mensen die je al redelijk 'kent'.

Je geeft niet zomaar bijvoorbeeld 2.000 euro aan iemand die je maar één keer in je leven hebt gezien.. lijkt me logisch..

Wallahu a3lam.
    ~

Salaam 3alaikom,

Jaa als dat toch zou kunnen.... Maar uit eindelijk is een incasso ook haram dus ghair inshaAllah..

Klopt ik snap je punt broeder en je hebt daar in gelijk natuurlijk, alhoewel de beste getuige Allah subhana wata3ala is.

Een veel beter tip/advies vind ik persoonlijk:

Wanneer er een broeder of zuster naar je toe komt er vraagt of die wat van je kan lenen, zal het hoogst waarschijnlijk zo zijn dat degene in probelemen verkeerd en het dringend nodig heeft.
    Vergemakkelijk het probleem van je broeder en zuster en wees zo gul om het bedrag niet te lenen, maar te geven! Als je het namelijk leent, doe je er 50% goed aan, en 50% niet goed aan. Waarom? Degene heeft dan namelijk een probleem opgelost,
    en keert terug naar de volgende probleem. Want een schuld blijft een schuld, of het nou termijn bedragen worden of niet. Of je het nou over 5jaar mag terug betalen of niet, die schuld zit er.

Geef je het aan iemand, dan doe je er 100% goed aan. Waarom? Alle problemen zijn opgelost.

En niet te vergeten natuurlijk, de beloning die er voor terug krijgt in het hiernamaals. De beloning die voor eeuwig blijft, hier in de dunya heb je iets dat toch weer vergaat. Tenzij je zo een daad verrricht!

Moge Allah subhana wata3ala ons weerhouden tegen al het kwade,amien
    Moge Allah subhana wata3ala ons belonen voor al het goede dat verricht word,amien.

Wasalaam 3alaikom.

Senior Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2010
    Reputatie Macht
    10
    Ameen, ameen op je doe3aa..

Ik snap je punt oegt Najat, is idd een heel mooi gebaar!

Maar is echt afhankelijk van de situatie of dit wel of niet toepasbaar is. Want als het een groot bedrag is, dan is het vaak moeilijker om het te geven en niet te lenen.
    Bovendien zitten mensen tegenwoordig eenmaal in de schulden, voor lange tijd in de schulden lijkt het wel. Dus wanneer er een keer geleend wordt, zit er een grote kans is dat er vaker geleend zal worden. En hoe ver ga je daar in.

Ik denk dat het al een last vermindering is, wanneer je bij het lenen aangeeft dat ze het mogen terugbetalen wanneer zij het zich kunnen veroorloven. Maar tegelijkertijd de intentie neemt dat als ze het niet terugbetalen je het als sadaqa ziet.

Senior Risala Member
    Ingeschreven
    Sep 2011
    Reputatie Macht
    9
    Waren er maar zulke mensen zoals je net aangaf Najat,

Maar hedendaagse mensen betalen niet eens hun schulden netjes terug, laat staan dat mensen GROTE bedragen 'weggeven'.

Financiele situatie is zeer afhankelijk in deze situatie..
    Zie bericht van Zoubidao, waar ik me bij aansluit.

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    35
    Salaam 3aleykom,

even offtopic (deels). Ik heb een kennis, net 3 jaar gescheiden. Nu had ze tijdens haar huwelijk (met moeite) mee ingstemd om een lening af te sluiten. Haar ex heeft haar zo gezegd gedwongen. Bij de scheiding heeft ze laten vastleggen dat haar ex de lening afbetaald. Haar ex ging hier mee akkoord. Nu, 3 jaar later, wordt ze geconfronteerd met een incassobedrijf. Wat bleek? Haar ex betaalt niets af, sterker nog, hij is t land ontvlucht. Zij is miskina nu die schuld aan het afbetalen, weliswaar met pijn en moeite. Ze zal de schuld (hopelijk) nog bij hem proberen te verhalen, maar dan moet hij terug komen naar nederland.... ik snap eerlijk gezegd niet, hoe hij hier mee kan leven...

·٠•●¤ In every situation Our lord, You are the hope ¤●•٠·
    في كل حال ربنا أنت الأمل

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Het niet betalen van Zakaat
    Door Jamal in forum Zakaat (Armenbelasting)
    Reacties: 2
    Laatste Bericht: 09-11-10, 22:17
  2. "Dan is jouw schuld nu mijn schuld"
    Door »¤ƒãïtµ¤« in forum Algemene informatie over islam
    Reacties: 0
    Laatste Bericht: 05-10-09, 13:54
  3. Iemand die bidt aan de voorzijde passeren
    Door Oem_Nisa in forum Het gebed
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 07-02-09, 23:49
  4. Moet ook een vrouw zakaat betalen?
    Door Al-oegt Noer Aicha in forum Vraag & antwoord