Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Een voorbeeld van een goede vrouw

Junior Risala Member
    Ingeschreven
    Jan 2009
    Reputatie Macht
    0

Een voorbeeld van een goede vrouw

Een voorbeeld van een goede vrouw

Dit is een zeldzaam voorbeeld van een goede vrouw, die ik hier graag wil vermelden:

Het is overleverd dat Shuraih, die een rechter was, ash-Sha’bi ontmoette. Deze laatste vroeg hem over zijn leven thuis. Shuraih zei: “Ik heb in twintig jaar nog nooit een probleem gehad met mijn vrouw.” ash-Sha’bi zei: “Hoe komt dat?”

Shuraih antwoordde: “Tijdens onze huwelijksavond keek ik naar haar en zag ik haar fascinerende schoonheid. Dan zei ik tegen mezelf: Ik moet wudu’doen, twee Rakaa’t bidden en Allah prijzen. Toen ik klaar was, zag ik dat ze me volgde in het gebed en klaar was zodra ik klaar was. Toen de gasten het huis hadden verlaten, ging ik naar haar toe en probeerde ik haar aan te raken. Maar ze zei: “Wacht een moment O Abu Umayyah (dwz. Shuraih), blijf waar je bent.” Dan, zei ze: “Alle lof is aan Allah. We prijzen Hem, zoeken Zijn hulp en vragen om Zijn vergiffenis. Vrede en zegeningen zij met Muhammad (sallalahu aleyhi wa salam). Ik ben een vreemde voor jou en ik heb geen idee over jouw manieren en karaktereigenschappen. Dus vertel me wat je wil en ik zal het doen, en wat je verafschuwt en ik zal het vermijden. Ze ging verder: Er moet onder jullie mensen een vrouw zijn die je had kunnen trouwen en een man van onder mijn mensen die ik had kunnen trouwen, maar Allah heeft een kwestie volbracht die in al Zijn Kennis werd verordend. Allah heeft jou de controle over mij gegeven, dus gehoorzaam Hem; houd me met redelijke voorwaarden of laat me met vriendelijkheid gaan. Dit is alles wat ik te zeggen heb en moge Allah ons beide vergeven.”

Dan zei Shuraih: Ik voelde dat het nodig was een Khutbah te geven, die ik al een tijdje niet had gegeven. Ik zei; Alle lof is aan Allah. Wij prijzen Hem, zoeken Zijn hulp en vragen om Zijn vergiffenis, Vrede en Zegeningen zijn met Muhammad (sallalahu aleyhi wa salam). Jij (dwz. zijn vrouw) hebt vele dingen gezegd, welke, als je er sterk aan vast houdt, je er voor beloont zult worden, maar als je faalt, zullen zij bewijs tegen jou zijn. Ik hou van dit en dat en ik heb afkeer van dit en dat. Je kunt elke daad die je ziet verspreiden en elke slechte daad die je ziet verbergen. Zij zei dan: “Wat zeg je van het bezoek van mijn familieleden?” Ik antwoordde: “Ik wil niet dat jouw familie mij dingen oplegt.” Zij zei: “Welke van jouw buren wil je dat ik bezoek?” Ik zei: “De familie van die en die zijn goede mensen en de familie van die en die zijn slecht gezelschap.

Shurauh, zei dan: Ik had een prachtige huwelijksnacht en ons eerste jaar was wonderbaarlijk. Toen het nieuwe jaar kwam en toen ik terug kwam van de rechtbank, zag ik een vrouw in mijn huis. Ik vroeg mijn vrouw: ‘Wie is zij?’ Mijn vrouw antwoordde: ‘Je schoonmoeder.’ Mijn schoonmoeder keek naar mij en vroeg: ‘Wat vind je van jouw vrouw?’ Ik zei: “De beste vrouw die een man maar kan hebben.’ Ze zei dan; ‘O Aby Umayyah, je zult in een slechtere conditie zijn dan zij behalve in twee gevallen; als ze geboorte geeft aan een kind of als ze jou (seksuele) gunsten verleent. Ik zweer dat mannen nooit getroffen zijn met een erger kwaad dan een bedorven vrouw. Dus disciplineer je vrouw.

Ik leefde twintig jaar met mijn vrouw samen en ik klaagde nooit over haar, behalve een keer, en toen was ik onrechtvaardig tegen haar.

Dit is hoe een man zou moeten zijn, hoe een vrouw zou moeten zijn en hoe een schoonmoeder zou moeten zijn.

Bron: “Winning the heart of your husband.”
    Ibraahim Ibn Saaleh al-Mahmud

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Jan 2006
    Reputatie Macht
    23
    Het is een heel mooi stukje om te lezen. Vooral toen ik bij de volgende woorden kwam:

... Ze ging verder: Er moet onder jullie mensen een vrouw zijn die je had kunnen trouwen en een man van onder mijn mensen die ik had kunnen trouwen, maar Allah heeft een kwestie volbracht die in al Zijn Kennis werd verordend. Allah heeft jou de controle over mij gegeven, dus gehoorzaam Hem; houd me met redelijke voorwaarden of laat me met vriendelijkheid gaan. Dit is alles wat ik te zeggen heb en moge Allah ons beide vergeven.”
    Djazaak Allah voor het plaatsen zuster. Shokran, masha Allah.

كيف يكون لك كنز في الجنة , قولي: لا حول ولا قوة إلا بالله

[World OFF, Dream ON]

Oprichter
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    10
    Dit zijn zeker mooie woorden. Woorden waar we als moslim zijnde wat aan hebben.
    Moge allah subhan wata'ala ons allen een vrome partner schenken.
    Allah swt heeft de vrouw speciaal gemaakt; HIJ gaf haar schouders, sterk genoeg om het leed van de wereld te dragen; zachte armen, om comfort te bieden; kracht, om bevallingen te doorstaan; doorzettingsvermogen, om voor vrienden en familie te kunnen zorgen; gevoel, zodat zij haar kinderen lief zal hebben. HIJ schiep haar uit een rib van de man, om zijn hart te beschermen. HIJ gaf haar ook een traan; die is van haar; zij kan het gebruiken wanneer zij dat nodig heeft.

Senior Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2006
    Reputatie Macht
    13
    Dit heb ik ooit eens gehoord tijdens een lezing, en inderdaad dit is echt zooooo mooi!! Ya Rab, Allahoema j3alna min al sali7ien al naji7ien fi doenya wal akhira.
    Moge Allah het huwelijk van ieder moslim en moslima zegenen en doen slagen. Allahoema amien.

Fi aman Allah.
    ألابذكرالله تطمئن القلوب

Ultra Risala Member
    Ingeschreven
    Jan 2006
    Reputatie Macht
    23
    Allahoema Amien ya Rabb al'Alamien

كيف يكون لك كنز في الجنة , قولي: لا حول ولا قوة إلا بالله

[World OFF, Dream ON]

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Een ander voorbeeld van christelijke tolerantie
    Door Mohamed_ in forum Buitenland
    Reacties: 0
    Laatste Bericht: 14-11-09, 14:32
  2. Een prachtig voorbeeld van al-ithaar.
    Door mOslima_Samira in forum Hadith
    Reacties: 2
    Laatste Bericht: 10-04-07, 17:36
  3. Het voorbeeld van Ibrahiem (‘aleihi salaam)
    Door Jamal in forum Zijn boodschappers
    Laatste Bericht: 28-12-06, 22:00
  4. Een voorbeeld van Imam-i Azam.
    Door hassan in forum Verhalen
    Laatste Bericht: 31-12-05, 03:42
  5. Het voorbeeld van Ibrahiem (´aleihi salaam)
    Door Jamal in forum Zijn boodschappers
    Laatste Bericht: 13-12-05, 23:19

Labels voor dit Bericht

Bladwijzers

Forum Rechten