Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Het lot van de Shaytaan op de Dag der Opstanding

Risala Member
    Ingeschreven
    Aug 2007
    Reputatie Macht
    13

Het lot van de Shaytaan op de Dag der Opstanding

Het lot van de Shaytaan op de Dag der Opstanding zal het ergst en meest verschrikkelijk zijn van alle lotsbestemmingen — we zoeken toevlucht bij Allah — zoals wordt vermeld in heel wat bewijsmateriaal uit het Boek van Allah en de Sunnah van Zijn Boodschapper (salla Allahu alaihi wa salaam). Allah heeft gesteld dat de Shaytaan één van de kaafirs (ongelovigen) is. Hij zegt (interpretatie van de betekenis):

En toen Wij tot de engelen zeiden: "Onderwerpt u aan Adam", onderwierpen zich allen, behalve Iblies. Hij weigerde, hij was hoogmoedig. Hij behoorde tot de ongelovigen. {al-Baqarah 2:34}

En het lot van de ongelovigen zal de Hel zijn, wat een ellendige verblijfplaats.

Allah vertelt ons dat Zijn vloek tot de Dag der Opstanding op de Shaytaan zal rusten, en dat Hij de Hel zal vullen met hem en zijn volgelingen. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

Wij schiepen u, daarna vormden Wij u; toen zeiden Wij tot de engelen: "Onderwerpt u aan Adam" en zij onderwierpen zich, behalve Iblies; hij behoorde niet tot degenen die zich onderwierpen.

(Allah) zeide: "Wat belette u, u te onderwerpen, toen Ik u (dat) gebood?"

Hij antwoordde: "Ik ben beter dan hij. Gij hebt mij uit vuur en hem uit klei geschapen.

(Allah) zeide: "Verwijder u van hier - het is niet aan u, hier hoogmoedig te zijn. Ga heen, gij behoort stellig tot degenen, die vernederd zullen worden."

Hij zeide: "Geef mij uitstel tot aan de Dag waarop zij zullen worden opgewekt."

(Allah) zeide: "U is uitstel verleend."

Hij antwoordde: "Welnu, daar gij mij liet dwalen zal ik hen voorzeker in de weg gaan zitten op Uw rechte pad. Dan zal ik mij gewis voor hen en achter hen en van hun rechter en van hun linker zijde tonen en Gij zult de meesten hunner niet dankbaar vinden."

(Allah) zeide: "Ga heen, veracht en verworpen. Wie hunner u ook zal volgen, Ik zal voorzeker de hel met u allen vullen." {al-A’raaf 7:11-18}

Allah vertelt ons wat de Shaytaan zei toen hij te horen kreeg dat hij verdreven zou worden en uitgesloten zou worden van de genade van Allah (interpretatie van de betekenis):

Hij zeide: "Bij Uw eer, ik zal hen allen zeker doen dwalen. Behalve Uw oprechte dienaren."

God zeide: "Dit is de waarheid en Ik zeg de waarheid, dat Ik de hel zeker met u en allen die u volgen, zal vullen." {Saad 38:82-85}

En er zijn andere verzen die het lot van de Shaytaan op de Dag der Opstanding beschrijven.

Allah vertelt ons dat de Shaytaan zijn volgelingen zal afwijzen op de Dag der Opstanding. Hij zegt (interpretatie van de betekenis):

Wanneer de zaak is beslist zal Satan zeggen: "Allah deed u een ware belofte, ik echter beloofde u en faalde, maar ik had geen macht over u dan dat ik u riep en gij mij gehoorzaamdet. Verwijt mij daarom niet, maar beschuldigt uzelf. Ik kan u niet bijstaan noch kunt gij mij bijstaan. Ik verwerp dat gij mij voordien met Allah hebt vereenzelvigd. Er zal voor de onrechtvaardigen gewis een smartelijke straf zijn." {Ibraaheem 14:22}

Voorwaar, Satan is een vijand van u, behandelt hem daarom als vijand. Hij roept zijn volgelingen slechts opdat zij bewoners van het brandende Vuur mogen worden. {Faatir 35:6 — interpretatie van de betekenis}

Satan heeft hen volledig in zijn macht, en heeft hen de gedachtenis aan Allah doen vergeten. Zij behoren tot Satans partij. Ziet toe, Satans partij is de verliezer. {al-Mujaadilah 58:19— interpretatie van de betekenis}

Daarom heeft Allah ons bevolen om hem als onze vijand te beschouwen en tegen hem te vechten en op te passen hem te gehoorzamen en in zijn voetsporen te treden. Allah zegt (interpretatie van de betekenis):

Voorwaar, Satan is een vijand van u, behandelt hem daarom als vijand. Hij roept zijn volgelingen slechts opdat zij bewoners van het brandende Vuur mogen worden. {Faatir 35:6}

Gelastte Ik u niet, o gij kinderen van Adam, dat gij Satan niet zoudt dienen, daar hij een openlijke vijand van u is. {Yaa-Seen 36:60}

O gij mensen, eet van hetgeen geoorloofd en goed is op aarde en treedt niet in de voetstappen van Satan; voorzeker, hij is voor u een openlijke vijand. {al-Baqarah 2:168}

O gij die gelooft, volgt de voetstappen van Satan niet. Wie de voetstappen van Satan volgt die zal hij zeker onzedelijkheid en boosheid bevelen. {al-Noor 24:21}

We vragen Allah om ons bescherming te bieden tegen de vervloekte Shaytaan

En Allah weet het het beste.

Source: islam-qa.com

Oprichter
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    10
    Djazak allaho gayran ougtie voor het plaatsen van deze info. Moge allah subhan wata'ala ons weerhouden van het slechte. Moge HIj subhan wata'ala ons beschermen tegen het kwade en tegen de duivel. AMien
    Allah swt heeft de vrouw speciaal gemaakt; HIJ gaf haar schouders, sterk genoeg om het leed van de wereld te dragen; zachte armen, om comfort te bieden; kracht, om bevallingen te doorstaan; doorzettingsvermogen, om voor vrienden en familie te kunnen zorgen; gevoel, zodat zij haar kinderen lief zal hebben. HIJ schiep haar uit een rib van de man, om zijn hart te beschermen. HIJ gaf haar ook een traan; die is van haar; zij kan het gebruiken wanneer zij dat nodig heeft.

Senior Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    15
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jamal Bekijk Berichten
    Djazak allaho gayran ougtie voor het plaatsen van deze info. Moge allah subhan wata'ala ons weerhouden van het slechte. Moge HIj subhan wata'ala ons beschermen tegen het kwade en tegen de duivel. AMien
    Amien!!!

Maschallah stukje...

Mijn kleine zusje zei ooit... "Maar waarom stuur Allah(swt) de saytan naar de hel en nu gaat saytan alle mensen mee nemen naar de hel" Waarop ik antwoorde. Je mag niet zeggen waarom Allah dit of waarom Allah dat. De saytan wilde niet luisteren naar Allah(swt) toen hij tegen hem zei buig voor Adam. en werd toen naar de hel gestuurd. En nu zoek Saytan mensen om ook mee te gaan naar de hel, maar hij heeft geen touw om je te pakken of e.d maar hij neemt alleen mensen die dat zelf willen. Want als jij naar hem luisterd ga je naar de hel. Toen zei ze" ja dan ga ik toch niet naar hem luisteren maar alleen naar Allah(swt) En ik zei" Alhamdulilah!!!! Er is geen andere god dan Allah(swt)
    There\'s only one god and that\'s Allah

Senior Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    in de bergen tussen de koeien en de schapen, waar de zon schijnt en de bloemen bloeien, mmmm ik verl
    Reputatie Macht
    15
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door **Fatimamoslima** Bekijk Berichten
    Amien!!!

Maschallah stukje...

Mijn kleine zusje zei ooit... "Maar waarom stuur Allah(swt) de saytan naar de hel en nu gaat saytan alle mensen mee nemen naar de hel" Waarop ik antwoorde. Je mag niet zeggen waarom Allah dit of waarom Allah dat. De saytan wilde niet luisteren naar Allah(swt) toen hij tegen hem zei buig voor Adam. en werd toen naar de hel gestuurd. En nu zoek Saytan mensen om ook mee te gaan naar de hel, maar hij heeft geen touw om je te pakken of e.d maar hij neemt alleen mensen die dat zelf willen. Want als jij naar hem luisterd ga je naar de hel. Toen zei ze" ja dan ga ik toch niet naar hem luisteren maar alleen naar Allah(swt) En ik zei" Alhamdulilah!!!! Er is geen andere god dan Allah(swt)

machallah!

Oprichter
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    10
    Masha allah. Zo jong en dan al bewust zijn van deze zaken.
    Allah swt heeft de vrouw speciaal gemaakt; HIJ gaf haar schouders, sterk genoeg om het leed van de wereld te dragen; zachte armen, om comfort te bieden; kracht, om bevallingen te doorstaan; doorzettingsvermogen, om voor vrienden en familie te kunnen zorgen; gevoel, zodat zij haar kinderen lief zal hebben. HIJ schiep haar uit een rib van de man, om zijn hart te beschermen. HIJ gaf haar ook een traan; die is van haar; zij kan het gebruiken wanneer zij dat nodig heeft.

Ultra Risala Member OegtNajat's Avatar
    Ingeschreven
    Oct 2009
    Reputatie Macht
    21
    Moge Allah subhana Wata3ala ons weerhouden van al het slechte!

BarkaAllahoe Feeki oegtie voor het delen van deze stuk.

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Gangster vs Shaytaan - Who Will Win
    Door »¤ƒãïtµ¤« in forum Islam video's
    Reacties: 0
    Laatste Bericht: 11-08-08, 11:23
  2. Shaytaan
    Door »¤ƒãïtµ¤« in forum Algemene informatie over islam
    Reacties: 0
    Laatste Bericht: 05-05-07, 18:31
  3. Shaytaan
    Door Oem_Nisa in forum Gedichten
    Reacties: 2
    Laatste Bericht: 18-12-06, 13:59
  4. Allah zal op de Dag des Opstanding zeggen ...
    Door »¤ƒãïtµ¤« in forum Hadith
    Laatste Bericht: 21-04-06, 16:12
  5. Dioloog met de Shaytaan
    Door Moe'tasima in forum Verhalen
    Laatste Bericht: 22-01-06, 14:10

Bladwijzers

Forum Rechten