Resultaten 1 tot 2 van de 2

Onderwerp: Interview met een Nederlandse moslim

Ultra Risala Member Oem_Nisa's Avatar
    Ingeschreven
    May 2006
    Leeftijd
    31
    Reputatie Macht
    17

Interview met een Nederlandse moslim

Omar is een Nederlandse jongen die anderhalf jaar geleden moslim is geworden. Hij is 23 jaar, studeert communicatie en woont in Rotterdam. Ik vind het altijd een groot wonder als een Nederlander er voor kiest om als Moslim verder door het leven te gaan. Hij geeft bijna heel zijn identiteit op voor de Islam. Het lijkt mij niet makkelijk om als Nederlandse jongen een geloof te gaan belijden waar de meeste Nederlanders een subjectieve en bevooroordeelde mening over hebben. In een los interview ga ik vragen hoe hij Moslim is geworden, hoe zijnfamilie en vriendenkring er op heeft gereageerd en hoe het praktischzijn leven veranderd heeft.

1. Wat was de reden of redenen dat je moslim bent geworden?

De belangrijkste reden voor mij om moslim te worden was eigenlijk toch wel dat ik op een bepaald moment voor mezelf er niet meer om heen kon. Ik praatte al zolang met vrienden over de Islam, ik had al vel boekjes gelezen over de Islam, ik heb me werkelijk helemaal suf gevraagd over alle mogelijke onderwerpen die je maar kan verzinnen bij mijn vrienden. Maar voor mezelf wist ik het eigenlijk allang, ik was gewoon begonnen met "geloven". Dat is echt heel vreemd, als je nooit iets geloofd hebt en dan zomaar opeens gelooft in de Islam. Ik vond het alleen nog eng om het zomaar te gaan vertellen tegen mijn ouders etc. Ik vond het eigenlijk ook raar van mezelf dat ik opeens geloofde. Heel mijn "Hollandse" toekomstplaatje (baan, hypotheek, rente, blond vrouwtje tennis etc) klopte niet meer. Ik was gewoon moslim, klaar. Ik moest het geloof eerst voor mezelf accepteren voordat ik het tegen anderen kon vertellen (iegh wat klinkt dit zwaar). Tja als je eenmaal zover ben, kan je ook niet meer terug. Ik lag aa‚¬a„¢s avonds wakker met gedachtes zoals; "ik kan het niet maken om nog steeds niet te bidden etc, wat als ik nu onder een bus loop". Dus op een gegeven moment na een halve maagzweer en slapeloze nachten dacht ik "schijt, nu ga ik er maar voor dan" en heb ik het gewoon verteld tegen iedereen.

2. Hoe reageerde je ouders en vriendenkring toen ze hoorden dat je moslim was ge worden?

Voor mijn ouders was het wel even slikken. Die hadden de bui natuurlijk al zien hangen (een kamer vol Islamitisch leesvoer wekt wel vragen op natuurlijk), maar mijn ouders hebben waarschijnlijk altijd geloofd dat het maar een fase zou zijn en dat ik op een gegeven moment vanzelf wel er overheen groeide. In het begin had ik dan ook wel een huilende moeder die zich al helemaal zorgen maakte dat ik ergens op Jihad zou gaan of mezelf zou opblazen in Palestina (alsnog bedankt Nova en NOS journaal voor alle "positieve"berichtgeving over de Islam en natuurlijk special thanks aan Barend en van Dorp die werkelijk in hun hele carrière nog geen normaal woord hebben gesproken over de Islam, maar niet van het onderwerp kunnen afblijven). Het bleek gewoon een kwestie van wennen voor haar en nu zit ze er niet meer mee. Ik ben gewoon haar zoon en het moederinstinct overwint alles. I.p.v. een broodje ham maakt ze nu met liefde een broodje kaas klaar en laat ze me helemaal met rust als ik bid etc. Mijn vader heeft het er geloof ik iets moeilijker mee hoewel hij een beetje een binnenvetter is en weinig laat merken. Hij ziet natuurlijk ook het ideaalbeeld van zijn zoon de mist in gaan. Hij is nogal een carrière typje en zag mij al helemaal manager worden etc. In ieder geval had hij nooit een moslim verwacht als zoon die heel andere idealen in het leven heeft dan een zo groot mogelijke auto en huis. Maar we rommelen lekker verder op deze manier als gezin en we hebben tenminste wat om over te discussiëren. Mijn broer vond het vanaf het begin eigenlijk hartstikke leuk....wel grappig geloof ik. Mijn vrienden waren op dat moment eigenlijk alleen maar moslims dus ja die hadden het ook al aan zien komen en vonden het wel hartstikke leuk. De paar Hollandse kennissen die ik had reageerden niet echt geweldig, maar dat had ik ook al verwacht en ik kan er nou ook echt niet wakker van liggen dat ik die dus nooit meer spreek.

3. Hoe verschilt jouw leven nu met de tijd dat je nog geen moslim was?

Persoonlijk vind ik mijn leven nu een stuk zinvoller. Ik weet tenminste waar ik het allemaal voor doe. Vroeger toen ik nog geen praktiserende moslim was, kwam het toch wel neer op uitgaan, drinken, beetje school, vrienden wiens interesses niet verder gingen dan zuipen en merkkleding en tja, je doolt gewoon wat rond. Best moeilijk om onder woorden te brengen maar ik miste vooral een doel in mijn leven of duidelijkheid. Ik dacht best wel na over of er een God was en een hemel of een hel, maar ik lag er niet echt wakker van. Een leven zonder geloof stompt je naar mijn inziens af. Je gaat hele gekke prioriteiten stellen in het leven, zogenaamd carrière maken, opkijken tegen mensen met de mooiste spullen, wie het meest kan drinken, weet ik wat voor onzin allemaal. Je gaat ook hele afschuwelijke dingen normaal vinden, mensen die doodgaan in Afrika zit je niet mee, kinderen die vermoord worden in Palestina, het doet je allemaal weinig omdat je toch af en toe een tientje stort op Lin da de Molaa‚¬a„¢s hulpfondsje. Je hoofd wordt een rommel, omdat je geen echteleidraad hebt in je leven. Nu ik moslim ben, en ik doe lang niet alles goed, maar ik ben tenminste blij dat er een begin is. Het ordent mijn leven en het maakt mijn levenduidelijk en makkelijk en logisch. Vooral de logica van de Islam trekt me aan. Geen gekke poespas met wijwater en biechten of weet ik veel wat. Er zijn gewoon regels en daar houd men zich aan, lekker duidelijk en begrijpelijk. Je kunt het zien alsof iemand opeens het licht aandeed ineen donkere kamer waar ik 20 jaar in rond heb gedoold. Je ogen wennen heus wel aan het donker, maar met het licht aan is het een stuk simpeler. In de ogen van een niet-moslim zou je mijn leven wel saaier kunnen noemen. Ik ben geen discoganger meer, ik drink niet meer, ik rook niet meer, maar ik heb absoluut geen behoefte meer aan zulke zaken. Ik ouwehoer liever een avondje met wat vrienden dan dat ik nachten lang doorhijs in allerlei bars.

4. Wat was het allereerste dat je deed nadenken over de Islam?

Dat is best een heel grappig verhaal. Ik stond samen met een Marokkaanse jongen een beetje te praten over van alles en vlak daarvoor was mijn opa overleden. Dus eigenlijk vanzelf kwam het onderwerp op de dood uit en of er iets na de dood zou zijn. Ik had geen idee en een andere jongen brabbelde wat dat je terugkwam als een dier of mens of whatever. Die Marokkaanse jongen luisterde dit allemaal een beetje aan en begon daarnaeven heel kort en bondig zijn versie te vertellen over wat er gebeurde met je na de dood als je geen Moslim was. Nou ik kreeg me toch een verhaal over doodsengelen met gigantische hamers en zeven verschillende hellen te horen dat ik toch wel even stil viel. Die andere jongen van het reïncarnatie verhaal moest alleen maar lachen en ik lachte ook weleen beetje. Maar het eerste wat eruit floepte zonder dat ik het doorhad was: "wat rot voor mijn opa dan". Best vreemd zoaa‚¬a„¢n reactie. Dit verhaal en wat er met je gebeurde na de dood greep me echt aan, ik snap nog steeds niet echt hoe, omdat ik best wel een nuchtere gozer ben die normaal niks heeft met verhalen over engelen en hamers etc. Ik weet alleen, dat vanaf dat moment het balletje is gaan rollen en ik langzaam maar zeker steeds meer groeide toe naar het moslim worden.

5. Hoe ben je vanuit dat eerste moment verder gegaan in je ontwikkeling als moslim?

Ik heb vooral veel vragen gesteld aan mijn vrienden over alle mogelijke onderwerpen. Ik begreep op dat moment heel weinig van de Islam en ik voelde alleen maar dat ik meer te weten moest komen. Dus dat deed ik vooral door middel van vragen stellen. Ik stelde over de meest uiteenlopende dingen vragen; de standaard dingen als het hele hoofddoek verhaal (Nederlanders en een hoofddoek loopt nooit zo lekker), maar ook vragen over de Profeet en zijn leven. Ik ben wel blij met die vriend die mijn ogen opende, dat hij veel geduld had en rustig antwoord gaf op mijn vragen en sowieso dat hij lekker vlot kan vertellen over de Islam, zonder dat het ooit opdringerig of twijfelachtig was. Daarnaast las en keek ik op tv alles wat los en vast zat over de Islam. Ik begon alle boekjes te lezen in de bieb, hoe de Ramadan in elkaar zat en wat de Hadj inhoud en het raakte me gewoon. Vooral verhalen over de profeet en zijn met gezellen vond en vind ik altijd super om te lezen. Ik kon me altijd helemaal inleven en vond het allemaal even prachtig. Ook vandaag de dag lees ik nog vele boekjes en neus ik op internet op allerlei sites.

6. Hoe was je eerste Ramadan?

Dat was wel even wennen eigenlijk. Vooral toch wel het stoppen met roken. Ik schaam me nog dood, maar ik was echt een verstokt roker. Maar voor mijn eerste Ramadan kreeg ik flink op mijn donder van mijn beste vriend over dat ellendige gerook van mij. Ik had ook zelf zoiets van,"ik kan moeilijk rokend de Ramadan gaan doen". Nou ja, dus daar focuste ik me een beetje op en eigenlijk (ik denk met de hulp van Allah) ging het me allemaal vrij makkelijk af. Ik had heus geen gierende honger of dorst. Ik had alleen nog grotere wallen dan normaal en echt zoaa‚¬a„¢n verkreukelde Ramadan kop. Ik begreep ook gelijk waarom alle Marokkanen in de Ramadan met hun sjaal of hand voor hun mond praten hahaha. Voor de rest was het alleen thuis een beetje apart aangezien mijn ouders gewoon dooraten heel de dag en mijn moeder af en toe vroeg of ik ook een bak koffie wilde (dan vergat ze het gewoon even).

7. Even iets heel anders. Je gaat nu eigenlijk alleen maar met moslims om, vooral Marokkaanse jongens. Wat is het verschil tussen omgaan met Marokkanen en Nederlanders?

Het grootste verschil is om eerlijk te zijn de gekheid en humor van Marokkanen. Of een Marokkaan nu helemaal gezonnebankt en opgeschoren door het leven gaat of met een knetterbaard en een vlek van het bidden op zijn voorhoofd, jullie zijn allemaal gek. Maar wel gek op een super manier. Ik moet eerlijk toegeven dat ik met Marokkaanse jongens gewoon veeeeel meer lol heb dan met Nederlandse jongens, hoewel ik zelf ook Nederlands ben. Bovendien zijn Marokkanen echte vrienden. Bij Nederlanders tellen toch een heleboel dingen mee; of je er wel bij "hoort", of je de juiste kleding draagt etc. Marokkanen maakt het dus echt geen moer uit of je nou een WW-tje hebt of een topfunctie bij een internationaal bedrijf. Kleding maakt ook al niet uit, want de ene dag komt Mootje in het smerigste en walgelijkste trainingspak voor je deur en de andere dag staat hij van top tot teen in armani en prada voor je deur. Het toffe is dan ook, als je vraagt geef mij die trui vandaag, dat hij dan zonder zeuren die trui uitdoet en hem aan je geeft. Die kleine dingen miste ik persoonlijk bij Nederlanders. Dan zijn er nog de gekke praatjes, het loltrappen op de vreemdste plekken en het feit dat ze toch altijd voor je op nemen. Marokkanen laten je niet snel vallen en al is er een woordenwisseling, na 2 dagen sta je gewoon weer bij elkaar voor de deur. Marokkanen zijn gewoon een leuk volkje, er valt altijd wel wat te beleven.

8. Klinkt dit nou niet heel slijmerig, het lijkt wel alsof je moslim bent geworden door het feit dat je een trui mag lenen van een Marokkaan die in een vrolijke bui voor je deur stond. Het begint wel heel erg op een ode aan de Marokkaan te lijken.

Voor mij hebben Marokkanen niet per se iets te maken met Islam, het is meer toevallig zo dat ik via een Marokkaan in aanraking ben gekomen met Islam. Voor mij is het meer een ode aan het gedrag van een moslim. Het maakt mij niet uit of nou een Turk, een Marokkaan, of een Somaliër die trui aan mij uitleent, het gaat erom dat het gebeurd en er dus minder belang wordt gehecht aan het "materiele" aspect van het leven, wat voor niet-moslims vaak heel belangrijk is. Misschien moet ik ook niet de aandacht leggen op Marokkanen maar op moslims, maar het is nou eenmaal zo dat ik in contact ben met Marokkanen. Waarschijnlijk zal een Nederlandse jongen die moslim is geworden met behulp van een turk meer binding hebben met turken.

9. Als je straks bijvoorbeeld trouwt met een Marokkaans meisje, vind je het dan niet eng of vreemd om in een Marokkaanse familie te stappen?

Hahaha, wel koel vraag is dit. Ik denk daar eigenlijk wel aan en ik denk dat het een kwestie van wennen is. Het kan natuurlijk ieder ras zijn waarmee ik trouw zolang ze maar moslim is, maar het zit er dik in dat ze Marokkaans zal zijn omdat ik toch het meeste met Marokkanen omga. Ik hoop eigenlijk een beetje dat mijn toekomstige vrouw een bekende is van een van mijn vrienden, zodat die familie van haar een beetje weet hoe ik ben. Ik zit natuurlijk niet te wachten op acht beulen van Berberse broers die allemaal als hobby kickboksen en kraakjes zetten hebben. Maar zelfs dan heb ik zoiets, ik ben gewoon wie ik ben en tja..... blijkbaar is het toch "el maktoub" dat ik met hun zusje ben getrouwd hahaha. Maar het zal wel effen zweten zijn in het begin. Tja, voor de rest maak ik me er niet al te druk om, ik zie het vanzelf wel. Sowieso een Marokkaans meisje die met een Hollander in zee gaat, is niet echt standaard, dus waarschijnlijk zal haar familie wel wat gewend zijn op dat gebie d. Op de eerste plaats ben ik moslim en iemand afwijzen vanwege zijn ras vind ik nou niet iets Islamitisch, dus als het daar om draait bij een familie, hoeft het van mij eigenlijk al niet meer.

10. Zou je ook met een Hollandse moslima willen trouwen?

Neeeee, dan krijg ik nog iedere avond boontjes met biefstuk! Nee hoor geintje...aan de ene kant lijkt het me hartstikke grappig maar aan de andere kant wil ik het liefst een meisje met een islamitische familie, zodat mijn kinderen weer islamitische neefjes en nichtjes hebben etc. Als ik met een Nederlandse moslima trouw, krijg ik echt zo het idee van "us two against the world". Het lijkt me ook heel fijn om te trouwen met een vrouw die vloeiend Arabisch kan spreken, zodat mijn kinderen dat in ieder geval ook thuis leren.

11. Als je met een Marokkaanse vrouw trouwt, zal je dan ook een Marokkaanse levensstijl naleven? Daarmee bedoel ik je zomervakanties rondhangen in Bni Bouayach of Taroudent hahaha.

Nou hopelijk zonder iemand te beledigen, kan ik me wel wat leukers voorstellen dan zes weken Bni Bouayach, maar mocht ik trouwen met een Marokkaanse vrouw mag ze van mij zomers lekker zes weken naar Marokko. Ik ben er nu een paar weken geweest en ik trek het daar volgens mij wel. Ik hoop toch dat als ik een oude man ben, dat ik niet met mijn zwembroek op het strand hang stiekem glurend naar jonge meisjes. Ik ben niet voor niks moslim geworden en wil er natuurlijk wel wat serieus van maken. Ik wil gewoon bij mijn islamitische vrienden in de buurt wonen, lekker ouwehoeren en van het weer genieten. Je vrouw kan je ook lekker afzetten bij haar zussen, want die heb je na 20 jaar huwelijk waarschijnlijk ook niets meer te melden haha. Het liefst dan wel een beetje in een grote stad en niet ergens in de middle of nowhere. Ik ben en blijf een Hollander en om nou tussen de cactussen en de geiten te gaan zitten lijkt me ook niks.

12. Spreek je al wat Arabisch of is dat iets voor de toekomst?

Ik spreek een beetje huis tuin en keuken Arabisch wat ik hier en daar geleerd heb. Ook heb ik wel een cursus gevolgd en in de nabije toekomst wil ik me nog meer gaan focussen op het spreken en lezen en schrijven van Arabisch. Ik vind dit niet alleen voor mijzelf heel belangrijk maar ook voor mijn eventuele kinderen. Ik wil gewoon dat ze de taal van de Qoran leren. Ik hoop dat ik ze die taal kan leren en meegeven. Ook voor mezelf lijkt het me gewoon super om de Qoran in het Arabisch te lezen, het moet echt prachtig zijn. Ik bedoel als het me in het Nederlands al aanspreekt, laat staan wat het met me doet als ik het in het Arabisch begrijp!

13. Word je een "gezellige" poldermoslim of ga je echt voor "Die Hard"?

Hahaha ik ga lekker op mijn vijftigste waterskiën op MarinasSmir met twee dochters in bikini. Inchaaa‚¬a„¢Allah ga ik natuurlijk voor Bin laden stijl hahaa. Ik wil zeker niet eindigen als zoaa‚¬a„¢n moslim die af en toe eens gezellig meebidt op vrijdag of die op zijn 70ste eens een keer naar Mekka gaat. Ik wil als jonge gezonde man naar Mekka gaan, met mijn vrouw, het liefst nog voordat we kinderen hebben, zodat we serieus en vooral strak onze toekomst kunnen opbouwen, zonder haram gedoe. Ik wil geeneens een leven vol rijkdom en luxe, gewoon een lekker rustig simpel leventje en ik weet dat dit alleen lukt zonder haram zaken. (Maar ja wie weet, ik ga met Marokkanen om, misschien zet ik wel 1 grote kraak en ga ik lekker in een mercedes cabrio door de stad heen rijden......geintje hahaha we zien het vanzelf wel hahaha. Inshaaa‚¬a„¢Allah houd ik me aan de regels.)

14. Weet je wel dat Marokkaanse meiden moeilijke vrouwen zijn hahaha? Hoe ga jij dat oplossen als onervaren Hollandertje, zelfs een Haagse Mat uit Transvaal heeft moeite heeft met zijn schattige Samira?Hoe ga jij je wapenen hahaha?

Hahaha, ook hierom ben ik dus op zoek naar een zo goed mogelijke moslima. Leer mij Marokkaanse meiden kennen. Voor je het weet loop je iedere bruiloft af in West-Europa en zit je huis vol met zussen, vriendinnen en bandjes van Jedwane. Dit wil ik absoluut voorkomen. Ik zoek geloof ik een beetje een vrouw die niet zo van feestjes houdt. Gewoon een rustig lief meisje dat me af en toe wel kaaskop mag noemen. Ik ben ook geen type die een vrouw gaat temmen hahaha. Inshaaa‚¬a„¢ allah geeft Allah me een goede vrouw, meer kan ik niet zeggen.

15. Wat is de meest gestelde vraag van Hollanders over het feit dat je moslim bent geworden?

Toch of mijn vrouw dan ook later een hoofddoek moet of ze proberen je een beetje zogenaamd te peilen over jou mening over bijvoorbeeld "Osama bin Laden". Vergeet niet dat Hollanders nooit echt gemeende vragen stellen, in geen enkel geval. Ze torpederen een mening op je af, verpakt in vraagvorm en daar ga jij dan nog zo politiek correct mogelijk antwoord op proberen te geven. Ze willen eigenlijk helemaal geen tegenargumenten horen. Tegenwoordig doe ik dat niet meer, ik knal gewoon de waarheid terug zoals hij is. Hoe oncorrect het in hun oren ook klinkt. Dat werkt het best.

16. Wat is de meest gestelde vraag van Marokkanen?

Meestal krijg je niet echt vragen maar lofprijzingen. En als ik ergens niet mee weet om te gaan zijn het lofprijzingen. Hoe moet je in godsnaam reageren als iemand je vast pakt en "alhamdoulilah" of "Allahou Akbar" roept? Dat is niks voor een Hollander, ik stamel of stotter maar een beetje bedankt vaak. Of ze vragen me welke viezerik mij erin gesleurd heeft haahahaa.

17. Hoe zie je jezelf over 20 jaar?

Over 20 jaar ben ik 42 jaar. Ik hoop dat ik dan in ieder geval "al-Hadj" Omar ben met een berg kinderen en een mercedes 207 diesel hahaha. Ik hoop eigenlijk gewoon dat ik gezond ben en dat ik een beetje normaal halal werk heb zodat ik mijn gezin kan onderhouden. En natuurlijk dat ik mijn eigen huis heb in Bni Bouayach hahahaha.

18. Nog voordat ik het vergeet, hoe ben je op de naam Omar gekomen?

Das ook wel een leuk verhaal. Een naam kiezen was nog een heel gedoe hoor. Ik mocht sowieso geen "gezellige" namen zoals Soufiane of Ferres of Amin hahahaa. Mijn beste vriend kon zich niet voorstellen mij heel zijn leven Soufiane te noemen. Ik had echt zoiets van verzinnen jullie maar wat. Het maakte me niet zo heel veel uit. Nou toen bleven uiteindelijk Omar en Hamza over. Ik vond Hamza ook heel mooi, maar toch vond ik Omar leuker dus dat is het geworden. Ik geloof dat ik wel 100.000 namen aan mij hoofd voorbij heb horen gaan van Abdelmoutallib tot Bouazza of Bouzam3a. Op een gegeven moment had ik echt zoiets van nou verzin maar wat en toen hoorde ik Omar en ik dacht ja, ik ben wel een Omar hahahaha.

19. Tot slot, deed het nou veel pijn in het ziekenhuis?

AUW AUW, maar voor je het weet krijg je er iets moois voor terug! Nou Omar, ik dank je hartelijk dat je jouw verhaal met ons wilde delen. Veel Moslims/Marokkanen vinden het erg leuk om zulke verhalen te lezen. Ik wens je nog een leuke Samira die je het niet al te moeilijk gaat maken. En zodra je dat huis hebt in Bni Bouayach moet je me wel uitnodigen. Nodig ik je ook in Casa uit. Graag gedaan en ik nodig je zeker uit hahahah!
    "Bij de tijd. Voorwaar de mens lijdt zeker verlies. Behalve degenen die
    geloven en goede daden verrichten en elkaar aansporen tot de Waarheid en
    elkaar aansporen tot geduld."

Junior Risala Member
    Ingeschreven
    Dec 2005
    Reputatie Macht
    0
    aah machaAllah

mogen er meer volgen inschaAllah

Onderwerp Informatie

Gebruikers die zit Onderwerp aan het lezen zijn

Er zijn momenteel 1 gebruikers dit onderwerp aan het lezen. (0 leden en 1 gasten)

Gelijkaardige Onderwerpen

1. Nederlandse vertaling a.u.b
    Door Minatje in forum Vraag & antwoord
    Reacties: 1
    Laatste Bericht: 13-10-07, 10:39
  2. Reacties: 1
    Laatste Bericht: 17-01-07, 08:41
  3. Interview met Sa'd Al-Ghamidi
    Door Sayfoudien in forum Islam video's
    Reacties: 2
    Laatste Bericht: 04-06-06, 11:19
  4. Interview met God